English  |  فارسی
امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
ابتکار: انتقال آب از خلیج فارس باید به حداقل برسد/آلودگی ساحل هرمزگان و بندرعباس به مواد نفتی و انواع فاضلاب

ابتکار: انتقال آب از خلیج فارس باید به حداقل برسد/آلودگی ساحل هرمزگان و بندرعباس به مواد نفتی و انواع فاضلاب
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: انتقال آب از خلیج فارس باید در کمترین میزان ممکن و استفاده از دستگاه های آب شیرین کُن نیز باید منطبق استاندارد و تکنولوژی روز دنیا باشد که آسیب های زیست محیطی کمتری وارد شود.

 


به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار عصر دوشنبه در پنجمین نشست شورای اداری هرمزگان افزود: هرچند استفاده از آب شیرین کُن ها به عنوان یکی از راهکارهای تامین آب مطرح می شود اما گزارش های رسیده از هرمزگان و شهر بندرعباس درباره آلودگی ساحل به مواد نفتی و انواع فاضلاب، یک مانع جدی برای استفاده از این راهکار به شمار می رود و طبیعی است که در کنار ساحل آلوده نمی توان از آب شیرین کُن استفاده کرد.
وی ادامه داد: بازنگری سیاست های آب از اولویت های دولت یازدهم است که استفاده صحیح از منابع موجود آب، جلوگیری از هدر رفت آب، استفاده از پساب و بازچرخانی آن از سیاست های اصولی در این زمینه محسوب می شود.
معاون رئیس جمهوری با اشاره به چالش های زیست محیطی و اهمیت این حوزه اظهار کرد: سال گذشته حمایت های ویژه ای از سوی مقام معظم رهبری انجام شد که سیاست های کلی محیط زیست را ابلاغ و تکلیف کلی کشور را مشخص کردند.
ابتکار خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی ارتباط مستقیم با محیط زیست دارد و اگر به آب و خاک و محیط زیست توجه نشود، اقتصاد با مشکل جدی روبرو خواهد شد و بخش های مهمی مانند کشاورزی که بخش عمده غذای کشور را تامین می کند و نیز موضوع اشتغال، با چالش مواجه خواهد شد.
وی با بیان این که دولت یازدهم برای حل معضلات اقتصادی گام های موثری برداشته است، افزود: مهار تورم و مسائل اجتماعی و بین المللی مورد توجه دولت است اما با توجه به اولویت بندی و جهت گیری های رئیس جمهوری و مجموعه وزیران، می توان دولت یازدهم را دولت محیط زیست دانست.
او تاکیدکرد: بسیاری از آسیب های زیست محیطی غیرقابل جبران است و به عنوان مثال اگر دوسال پیش دولت برای حل بحران دریاچه ارومیه وارد عمل نمی شد و به داد آن نمی رسید، دیگر امکان نجات آن وجود نداشت.
ابتکار ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست مشکل و مخالفتی با توسعه صنعتی نداشته و تنها بر توجه به مسائل زیست محیطی از طراحی صنعتی تا جانمایی و اجرا تاکید دارد.
معاون رئیس جمهوری با اشاره به حادثه جان باختن دو محیط بان هرمزگان که در درگیری با شکارچیان تیرماه امسال به شهادت رسیدند، از ارائه لایحه حمایت از محیط بانان به دولت خبرداد و اظهار امیدواری کرد با تصویت این لایحه در دولت و مجلس، وضعیت حمایت از محیط بانان متحول شود.
ابتکار، در ادامه از هرمزگان به عنوان استانی برخوردار از مزیت انرژی خورشیدی نام برد که باید از این ظرفیت خدادادی بیشترین بهره را ببرد.
وی افزود: هرمزگان 358 روز در سال هوای پاک دارد که وضعیت بسیار عالی در مقایسه با دیگر شهرهای کشور است و باید در کنار چنین مزیت هایی، حفظ سواحل و جلوگیری از دست اندازی ها و تخریب آلوده کردن دریا را نیز در اولویت قرار دهد.
پس از جلسه شورای اداری، در نشست دیگری با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، استاندارهرمزگان، تعدادی از نمایندگان استان در مجلس و برخی مدیران استانی چند موضوع زیست محیطی به طور ویژه مورد بررسی قرار گرفت.
ابتکار در این نشست نیز اظهارکرد: تمام منطقه نایبند در شهرستان پارسیان به عنوان پارک ملی به ثبت رسیده که تحت هیچ شرایطی مجوز ساخت و ساز، احداث اسکله و تاسیسات در آن صادر نمی شود و این حساسیت ها به استان همجوار هرمزگان و وزارت کشور نیز اعلام شده است.
در این نشست مسئولان بندر خمیر و رویدر درباره ضرورت احداث اسکله بندر خمیر و همچنین افزایش محدوده شهری روییدر که درمنطقه حفاظت شده واقع شده مطالبی بیان کردند.
رئیس مجمع نمایندگان استان نیز در این نشست از همکاری و همراهی سازمان حفاظت محیط زیست در توجه به خواسته های مردم قدردانی کرد.
حسین هاشمی تختی افزود: در مسائل زیست محیطی باید معیشت مردم نیز در نظر گرفته شود و مساله اسکله بندرخمیر ارتباط مستقیم با اقتصاد ساکنان این شهر دارد.
در پایان این نشست، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بررسی مجدد دو موضوع اسکله بندرخمیر و نیز افزایش 50هکتاری محدوده شهری رویدر که در منطقه حفاظت شده قرار گرفته، موافقت کرد.
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست روز دوشنبه در سفری یک روزه به دعوت مردم میناب و با هدف بازدید و بررسی موضوع فروچاله های پدید آمده این شهرستان بر اثر خشکسالی، به هرمزگان سفر کرد و در برنامه های پیش بینی شده شهرهای میناب و بندرعباس شرکت کرد.


تاریخ خبر: دوشنبه 1395,04,21 ، منبع: خبرگزاری ایرنا
 

مطالب دیگر
:: ۹ هزار و ۸۸۶ نفر حادثه شغلی در سال ۹۷/ رتبه‌ اول حوادث کار به کارگران ساختمانی با ۳۷.۸ و صنعتی‌ها با ۳۴.۳ درصد رسید
:: افزایش ۹۵ درصدی ورودی به مخازن سدهای استان تهران
:: شصت و سومین همایش معاونین دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور
:: رهایی توله پلنگ از چنگال سگ‌های گله
:: هنوز نفس می‌کشد
:: زمستان چه دمنوش‌هایی بخوریم؟
:: تقویت سیستم ایمنی مبتلایانِ سرطان با مداخلات روانشناختی و معنویت درمانی
:: جزئیات حادثه آتش‌سوزی یک واحد آموزشی در زاهدان‌ ‌
:: آخرین اخبار از واژگونی اتوبوس دانشجویان علوم تحقیقات
:: همايش سالانه بازرسان كار استان تهران با رويكرد محيط كار ايمن و صيانت از نيروي كار برگزار شد
آمار کل بازدید کننده ها : 2177562
بازدید کننده های امروز : 160
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت محفوظ می باشد .
طراحی سایت