English  |  فارسی
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
40 ماده شیمیایی خطرناک در کشور وجود دارد

40 ماده شیمیایی خطرناک در کشور وجود دارد

مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در حال حاضر 40 ماده شیمیایی خطرناک شامل مواد شیمیایی صنعتی، آفت کش ها و مواد آلاینده آلی در کشور وجود دارد.

 

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، شینا انصاری روز چهارشنبه در نشست تخصصی ' مواد سرطانزای پیرامون ما ' افزود: مواد شیمیایی صنعتی و آفت کش ها در چارچوب کنوانسیون روتردام، 22 آلاینده آلی پایدار در چارچوب کنوانسیون استکهلم، جیوه و ترکیبات آن در کنوانسیون میناماتا، همچنین نقل و انتقال پسماندهای خطرناک و مدیریت صحیح زیست محیطی آنها در چارچوب کنوانسیون بازل و با مرجعیت سازمان حفاظت محیط زیست و همکاری دستگاه های ذیربط در کشور وجود دارد.
وی درباره آلاینده های خطرناک هوا گفت: این آلاینده ها مواد شیمیایی سمی و آن دسته از آلاینده هایی هستند که مسبب ایجاد تاثیرات منفی شدیدی بر سلامت بشر و حتی محیط زیست هستند، تهدیدی برای این دو محسوب می شوند که شامل 188 آلاینده خاص هستند که جزو دسته پتانسیل سرطانزایی تقسیم بندی شده اند.
انصاری افزود: همچنین 30 آلاینده خطرناک ( خاص ) در مناطق شهری وجود دارد که شامل جیوه، کلرایدها، دیوکسین ها، بنزن، آرسنیک، سرب و آزبست هستند.
وی ادامه داد: تمام این مواد خطرناک هستند و کشورها برای مقابله با انتشار آنها قوانین خاص خودشان را دارند به عنوان مثال مصرف آزبست در 40 کشور اتحادیه اروپا ممنوع شده است که سازمان حفاظت محیط زیست نیز در ایران مصرف این محصول را ممنوع کرده است.
انصاری تاکید کرد: پایش و سنجش مبنای تصمیم گیری ها در مدیریت کلان است و هرگونه تصمیم گیری در مدیریت محیط زیست بدون پایش و اندازه گیری آلاینده ها انجام نمی شود، سازمان محیط زیست موظف است برای مردم اطلاع رسانی کند و همچنین اطلاعات لازم را در اختیار مدیران تصمیم گیر قرار دهد از این رو نیازمند مدیریت پایش هستیم.
وی اظهار کرد: در افق 1404 برخورداری از سلامت و بهره مندی از محیط زیست سالم پیش بینی شده است که رسیدن به آنها با پایش مستمر محقق خواهد شد، زمانی می توان مدیریت صحیح داشت که پایش صحیحی از منابع طبیعی مانند آب، خاک و هوا داشته باشیم که یکی از کاستی های ما در این زمینه همین موضوع است.
انصاری با بیان اینکه آمارهایی در کشور وجود دارد اما شاید از انسجام و پیوستگی کافی برخوردار نیست گفت: 189 ایستگاه پایش آلاینده ها در کشور وجود دارد که در 14 ایستگاه ترکیبات آلی فرار نیز اندازه گیری می شوند، اکنون امکان اندازه گیری از دی اکسین ها و فیوران ها که از زباله سوزها متصاعد می شوند در کشور وجود ندارد البته دراین راستا یک دستگاه آنالایزر خریداری کرده ایم که امیدواریم هرچه زودتر راه اندازی شود

.

تاریخ خبر: چهارشنبه 1395,04,23 ، منبع: خبرگزاری ایرنا

 

مطالب دیگر
:: ۹ هزار و ۸۸۶ نفر حادثه شغلی در سال ۹۷/ رتبه‌ اول حوادث کار به کارگران ساختمانی با ۳۷.۸ و صنعتی‌ها با ۳۴.۳ درصد رسید
:: افزایش ۹۵ درصدی ورودی به مخازن سدهای استان تهران
:: شصت و سومین همایش معاونین دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور
:: رهایی توله پلنگ از چنگال سگ‌های گله
:: هنوز نفس می‌کشد
:: زمستان چه دمنوش‌هایی بخوریم؟
:: تقویت سیستم ایمنی مبتلایانِ سرطان با مداخلات روانشناختی و معنویت درمانی
:: جزئیات حادثه آتش‌سوزی یک واحد آموزشی در زاهدان‌ ‌
:: آخرین اخبار از واژگونی اتوبوس دانشجویان علوم تحقیقات
:: همايش سالانه بازرسان كار استان تهران با رويكرد محيط كار ايمن و صيانت از نيروي كار برگزار شد
آمار کل بازدید کننده ها : 2178089
بازدید کننده های امروز : 293
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت محفوظ می باشد .
طراحی سایت