English  |  فارسی
امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
ریزگردهای دشت ورامین در کمین استان تهران

ریزگردهای دشت ورامین در کمین استان تهران

با تخریب پوشش گیاهی و تاغزارهای دشت ورامین ، خطر ورود ریزگردها ، مناطق شهری و روستایی شهرستان ورامین و استان تهران را تهدید می کند.

به گزارش ایرنا، در جنوب دشت ورامین و در مجاورت ریل راه آهن سراسری تهران- مشهد ، مکانی برای کشت تاغزارها در نظر گرفته شده که پیش از وقوع خشکسالی های اخیر ، جنگلی از درختان تاغ را به وجود آورده بود ، جنگلی که از پیشروی کویر جلوگیری کرده و باعث تثبیت شن های روان می شد.
متأسفانه با وقوع پدیده خشکسالی ، رشد این تاغزارها با مشکلات عدیده ای مواجه شده و درختان تاغ در حال خشک شدن و نابودی است که این امر خطر ورود ریزگردها به مناطق مسکونی شهرستان ورامین و استان تهران را افزایش داده است.
وقوع پدیده فرونشست زمین در حوالی ایستگاه راه آهن ابردژ ورامین ، نه تنها حیات تاغزارها را با خطری جدی مواجه کرده که باعث شده تا برخی از تأسیسات زیر بنایی تخریب شده و شکاف ها حتی تا مجاورت راه آهن نیز امتداد یابد و اگر امروز توجهی به این بخش عظیم از حیات طبیعی شهرستان ورامین نشود شاید فردا برای جبران خسارات آن بسیار دیر باشد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ورامین در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون بیش از 10 هزار هکتار از اراضی جنوب دشت ورامین زیر کشت تاغزار قرار دارد که متأسفانه خشکسالی های اخیر ، این منطقه را در حالت بحران نابودی قرار گرفته است.
ضیا نصرتی افزود: هم اکنون نیز بحران ورود ریزگردها شهرستان ورامین را تهدید می کند که این امر را می توان در نشستن گرد و خاک بر روی خودروها در طول شبانه روز مشاهده کرد.
وی تصریح کرد: متأسفانه خشکسالی های اخیر باعث شده تا تپه های ماسه ای دشت ورامین فعال شده و به دلیل خشکی تاغزارها ، حرکت شن های روان به سمت مناطق مسکونی آغاز شود.
وی گفت: متأسفانه برداشت بی رویه آب از سفره های آب زیر زیرزمینی نه تنها حیات تاغ ها را با خطر جدی مواجه کرده بلکه باعث بروز پدیده فرو نشست زمین در سطح منطقه نیز شده که این امر می تواند خسارات جبران ناپدیری را به دشت و تاغزارها وارد کند.
نصرتی افزود : فرونشست زمین باعث تخریب بازگشت ناپذیر سفره های آب زیرزمینی و آبخوان می شود به نحوی که حتی پس از بارندگی ، این سفره ها قابلیت خود را در ذخیره آب از دست می دهند.
وی بیان داشت: همه ساله عملیات کشت نهال تاغ در اراضی کویری ورامین انجام می شود ولی مهم ، حفظ وضعیت موجود است که یکی از مهمترین اصول تحقق اقتصاد مقاومتی ، حفظ شرایط موجود و تلاش در جهت احیاء آن می باشد.
وی گفت : اداره منابع طبعی ورامین تلاش دارد با اجرای طرح هایی نظیر کاهش تراکم تاغزارها ، آبیاری دستی با تانکر و مبارزه با آفات گیاهی نظیر ملخ کوهان دار ، از 10 هزار هکتار تاغزار موجود حفاظت کند تا وضعیت بحرانی از شرایط حال حاضر فراتر نرود.
وی تأکید کرد : بدون اعتبار و بودجه نمی توان اقدامی کوتاه مدت در جهت حفاظت از تاغزارها انجام داد و یقینا با نابودی این گیاه ، بحرانی جدی در زمینه ورود ریزگردها کل استان تهران را تهدید می کند.
شهرستان ورامین با بیش از 150 هزار هکتار اراضی منابع طبیعی در 35 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.

 

تاریخ خبر: سه شنبه 1395,04,29 ، منبع: خبرگزاری ایرنا

 

مطالب دیگر
:: ۹ هزار و ۸۸۶ نفر حادثه شغلی در سال ۹۷/ رتبه‌ اول حوادث کار به کارگران ساختمانی با ۳۷.۸ و صنعتی‌ها با ۳۴.۳ درصد رسید
:: افزایش ۹۵ درصدی ورودی به مخازن سدهای استان تهران
:: شصت و سومین همایش معاونین دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور
:: رهایی توله پلنگ از چنگال سگ‌های گله
:: هنوز نفس می‌کشد
:: زمستان چه دمنوش‌هایی بخوریم؟
:: تقویت سیستم ایمنی مبتلایانِ سرطان با مداخلات روانشناختی و معنویت درمانی
:: جزئیات حادثه آتش‌سوزی یک واحد آموزشی در زاهدان‌ ‌
:: آخرین اخبار از واژگونی اتوبوس دانشجویان علوم تحقیقات
:: همايش سالانه بازرسان كار استان تهران با رويكرد محيط كار ايمن و صيانت از نيروي كار برگزار شد
آمار کل بازدید کننده ها : 2187960
بازدید کننده های امروز : 527
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت محفوظ می باشد .
طراحی سایت