English  |  فارسی
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
ضرورت تغییر ساعت کار در روزهای خیلی گرم

یک کارشناس ارشد ایمن صنعتی مطرح کرد:

ضرورت تغییر ساعت کار در روزهای خیلی گرم

یک کارشناس ارشد ایمنی صنعتی تاکید دارد که با تدابیری چون تغییر ساعات پیک کار، استفاده از محلول ORS و شربت آبلیمو می‌توان جلوی گرمازدگی کارگران و در نتیجه فوت آنها را گرفت.

 

به گزارش ایلنا، انتشار خبر مرگ یک کارگر ساختمانی بر اثر گرمای‌هوا در اهواز و و تصاویر مربوط به گرمازدگی کارگران شهرداری بوشهر نشان می‌دهد که در روزهای گذشته افزایش دمای هوا دست‌کم برای کارگران مناطق گرمسیر کشور تولید دردسر کرده است.

در این رابطه «غلامرضا عشقی» از کارشناسان ارشد ایمنی صنعتی تاکید دارد که در چنین شرایطی با اتخاذ تدابیری چون تغییر ساعات پیک کار، استفاده  از محلول ORS  و  شربت آبلیمو می‌توان جلوی گرمازدگی کارگران و در نتیجه وارد آمدن آسیب‌های جدی به آنها را گرفت.

وی بابیان اینکه مطابق مقررات ایمنی و حفاظت فنی باید در گرمای بالای 50 درجه فعالیت کار را تعطیل کرد کرد، افزود: از آنجا که در شرایط فعلی که دمای هوا توسط مراجع رسمی پایین‌تر از 50 درجه اعلام می‌شود، از نظر قانونی امکان توقف فعالیت وجود ندارد، می‌توان علاوه بر تمهیدات فوق با تغییر ساعت شروع و خاتمه کار از عوارض کار در گرمای هوا کاست.

عشقی افزود: در روزهای به شدت گرم، کارفرما با تغییر ساعات پیک کار می تواند ساعت شروع و خاتمه کار را عقب یا جلو  بیاورد  و حتی در صورت لزوم در مواقی مانند ساعات ظهر که دمای هوا به اوج خود می‌رسد، فعالیت کارگران را تا زمان خنک شدن هوا متوقف کند.

این کارشناس ارشد ایمنی صنعتی در خصوص تاثیر نامطلوب گرما و رطوبت بالا افزود:   فرد گرما زده (heat stress) 20 دقیقه فرصت دارد تا از این مرحله نجات پیدا کند در غیر این صورت وارد مرحله اغما (heat strok)  می شود که در صورتی که تا 20 دقیقه در این مرحله به وی رسیدگی نشود مرگ وی قطعی است.

عشقی تصریح کرد: بدین منظور و برای جلوگیری از گرمازدگی و پیشگیری از مرگ کارگر در گرمازدگی کارفرما ملزم است که دو کارگر یا بیشتر در کارگاه ساختمانی خود به کار بگیرد تا در مواقع  گرما زدگی بتوان از طریق تماس به موقع با مراکز فوریت‌های پزشکی از بروز حادثه جدی خودداری کرد.

وی افزود: در این حالت و پس از تماس با اروژانس باید از اطرف کارگر گرما زده پراکنده شوند و وی را به سایه منتقل کنند و به وی کمی آب خنک و محلول ORS بدهند. البته پس ار رسیدن اورژانس پزشک باید وی را معاینه کند و اینکه صرفا قبل از رسیدن اورژانس به وی رسیدگی کرده‌اند کافی نمی باشد.

این کارشناس ارشد ایمن صنعتی در خصوص  وظایف کارفرما  و ادارات  کار در خصوص  کارگران کارگاه‌های ساختمانی افزود: کارفرما ملزم است کارگر ساختمانی را بیمه کند که البته این نافی مسئولیت‌های وی در تامین ایمنی کارگاه نیست. از سویی ادارت کار موظف هستند بر ایمنی کارگاه نظارت داشته باشند و کارفرما را ملزم کنند تا دوره‌های ایمنی کار را بگذرانند.

 

تاریخ خبر: سه شنبه 1395,05,05 ، منبع: خبرگزاری ایلنا

 

مطالب دیگر
:: ۹ هزار و ۸۸۶ نفر حادثه شغلی در سال ۹۷/ رتبه‌ اول حوادث کار به کارگران ساختمانی با ۳۷.۸ و صنعتی‌ها با ۳۴.۳ درصد رسید
:: افزایش ۹۵ درصدی ورودی به مخازن سدهای استان تهران
:: شصت و سومین همایش معاونین دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور
:: رهایی توله پلنگ از چنگال سگ‌های گله
:: هنوز نفس می‌کشد
:: زمستان چه دمنوش‌هایی بخوریم؟
:: تقویت سیستم ایمنی مبتلایانِ سرطان با مداخلات روانشناختی و معنویت درمانی
:: جزئیات حادثه آتش‌سوزی یک واحد آموزشی در زاهدان‌ ‌
:: آخرین اخبار از واژگونی اتوبوس دانشجویان علوم تحقیقات
:: همايش سالانه بازرسان كار استان تهران با رويكرد محيط كار ايمن و صيانت از نيروي كار برگزار شد
آمار کل بازدید کننده ها : 2178056
بازدید کننده های امروز : 260
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت محفوظ می باشد .
طراحی سایت