English  |  فارسی
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
انتقال آب بین حوضه ای آخرین راهکار/ مخالف برداشت چوب از جنگل هستیم

ابتکار:

انتقال آب بین حوضه ای آخرین راهکار/ مخالف برداشت چوب از جنگل هستیم

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از نظر این سازمان انتقال آب بین حوضه ای آخرین راهکار آنهم منوط به داشتن ارزیابی زیست محیطی است.

 

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، معصومه ابتکار روز سه شنبه در نشست خبری افزود: امروزه در دنیا برای انطباق برنامه های توسعه با محیط زیست از ابزاری به نام ارزیابی زیست محیطی استفاده می کنند که ما در برنامه سوم توسعه آنرا داشتیم اما در یک دوره اجرای آن کاملا تفننی شده بود.
وی اظهار کرد: در دولت قبل یک سری طرح ها ارزیابی زیست محیطی دریافت کرده اند که از نظر ما قابل قبول نیستند، اکنون دولت در حال اندیشیدن تدابیری برای این طرح ها است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: اکنون 52 مورد طرح مشمول ارزیابی زیست محیطی اعم از سدسازی ، راه سازی و واحدهای پتروشیمی در شورای عالی محیط زیست تصویب شده است و یکی از کارهایی که سازمان محیط زیست در راه تسهیل این روند انجام داده است تفویض اختیار به استان ها است که روند ارزیابی با نظارت سازمان دراستان ها انجام می شود.
معاون رییس جمهوری اظهار کرد: در خصوص انتقال آب بین حوضه ای اعتقاد داریم ابتدا باید اصلاح مدیریت منابع و نحوه مصرف آب در کشور درست شود، اگر تمام راهها در یک منطقه اعم از بازچرخانی آب، اصلاح الگوی مصرف، اصلاح کشت و نحوه آبیاری و تعادل بخشی میان برداشت از سفره های زیر زمینی و تزریق به آن انجام شد، با ارزیابی زیست محیطی می توان بر روی اجرای انتقال بین حوضه ای صحبت کرد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: بدون ارزیابی زیست محیطی کار انتقال آب بین حوضه ای انجام نمی شود.
وی گفت: اتفاق بلداجی یک اختلاف نظر بین مردم، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو بود و به سازمان محیط زیست ارتباط مستقیمی نداشت.
شماری از مردم شهر بلداجی در استان چهارمحال و بختیاری از انتقال آب سبزکوه به بروجن ابراز نگرانی کرده و توجه مسوولان را به این امر خواستار شدند.
ابتکار همچنین به طرح انتقال آب تالاب چغاخور در چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و گفت: این طرح تاییدیه ارزیابی زیست محیطی ندارد و ما با اجرای آن موافق نیستیم.
وی به سد شفارود در استان گیلان اشاره کرد و افزود: سدها از جمله سد شفارود هم باید ارزیابی زیست محیطی داشته باشد.
ابتکار اظهار کرد: در دولت قبل یک سری طرح ها ارزیابی زیست محیطی دریافت کرده اند که از نظر ما قابل قبول نیستند، اکنون دولت در حال اندیشیدن تدابیری برای این طرح ها است.
وی با تاکید بر اینکه ما طرفدار ارزیابی زیست محیطی و رعایت قانون در عرصه حفظ محیط زیست هستیم گفت: برخی کشورها قوانین سختگیرانه ای در رابطه با محیط زیست دارند اما در کنار آن طرح های انتقال آب و آب شیرین کن ها را هم دارند.
ابتکار افزود: سازمان حفاظت محیط زیست اعلام می کند ابتدا شرایط را می بینیم و بعد آنرا مورد ارزیابی قرار می دهیم، از نظر ما انتقال بین حوضه ای آخرین راهکار آنهم با داشتن تاییدیه ارزیابی زیست محیطی است.
***
مقابله با برداشت چوب از جنگل ها
معاون رییس جمهوری افزود: برای حفاظت و جلوگیری از برداشت چوب در جنگل های هیرکانی، زاگرس، بلوط و حراء برنامه هایی داریم اما برای جنگل هیرکانی به عنوان یک گنجینه ارزشمند برنامه جداگانه ای با سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری داریم .
وی اظهار کرد: تاکنون جلسات متعددی میان دو سازمان حفاظت محیط زیست و جنگل ها مراتع و آبخیزداری در خصوص برداشت چوب از جنگل های هیرکانی تشکیل شده است ، سازمان محیط زیست معتقد است بهره برداری چوب از جنگل های هیرکانی باید متوقف و مانع قاچاق چوب شویم این کار برای کم شدن فشار بر جنگل است که در این زمینه تا حدودی با سازمان جنگل ها اختلاف نظر داریم.
ابتکار ادامه داد: تاکنون در این زمینه چندین نامه به رییس جمهوری تقدیم کرده ایم و قرار شد سازمان مدیریت و برنامه ریزی این کار را پیگیری کند ، از سوی دیگر لایحه استراحت جنگل را آماده کرده ایم که در دستور کار دولت قرار دارد.
***
لایحه حمایت از محیط بانان در کمیسیون اجتماعی دولت
رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در راستای حمایت از محیط بانان لایحه ای در این زمینه تهیه شده که اکنون در کمیسیون اجتماعی دولت در حال بررسی است و هنوز به مجلس نرفته است.
وی گفت: عده ای از حقوقدانان معتقدند که قانون کامل است و همانطور که از نیروهای انتظامی حمایت می شود از محیط بانان هم حمایت می شود و نیازی به قانون جدید نیست اما عده ای معتقدند باید کار بیشتری در راستای حمایت از محیط بانان انجام شود از این رو لایحه حمایت از محیط بانان در دست بررسی است.
***
ابلاغ دستورالعمل مدیریت منابع طبیعی در بحث گردشگری
معاون رییس جمهوری گفت: امسال دستورالعمل مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی در مدیریت منابع طبیعی در شورای عالی گردشگری تهیه و ابلاغ شده است که امیدواریم در هفته دولت اولین دستورالعمل مدیریت منابع طبیعی در بحث گردشگری را داشته باشیم.
وی افزود: بر اساس این دستورالعمل هیچ واگذاری انجام نمی شود بلکه تاکید بر جلب مشارکت مردمی و بخش خصوصی است، برای این کار با تمام استانداران تفاهم نامه امضا کرده ایم و خواستیم تا طرح های مدیریت مناطق و منابع طبیعی را تهیه و برای آن تامین بودجه کنند.
ابتکار ادامه داد: بر این اساس استان های مختلف روستاهایی را معرفی کردند که اقدامات خوبی برای جذب گردشگر و اکوتوریسم در کنار حفظ محیط زیست انجام شده است و امیدواریم بتوانیم این الگوهای موفق را در جشنواره ای معرفی کنیم.
***
جشنواره بین المللی فیلم سبز
رییس سازمان حفاظت محیط زیست به برگزاری جشنواره فیلم سبز اشاره کرد و گفت: این جشنواره در 60 شهر ایران و با حضور 400 فیلم خارجی از 41 کشور برگزار شد که بازتاب بین المللی بسیار خوبی برای کشور داشت.
***
اجلاس بین المللی دین فرهنگ و محیط زیست
ابتکار اظهار کرد: سال گذشته اجلاس بین المللی دین ، فرهنگ و محیط زیست با حضور نمایندگان ادیان مختلف از دنیا در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد که اتفاق مهمی در عرصه گفت و گو و تعاملات بین المللی بود و خوشحالیم که یک جریان سازی فرهنگی در این زمینه ایجاد شده است.
***
دستورالعمل محیط زیستی برای مدارس کشور ابلاغ می شود
معاون رییس جمهوری به تعامل سازنده سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: وزارت آموزش و پرورش اقدامات خوبی در زمینه گنجاندن مطابی زیست محیطی در کتاب های درسی انجام داده است.
وی افزود: اکنون 60 مورد مطلب در خصوص مسائل محیط زیست برای قرار گرفتن در کتاب های درسی تعیین شده است، همچمنین آموزش محیط زیستی معلمان از دیگر برنامه های مشترک سازمان محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش است.
ابتکار ادامه داد: دستورالعمل محیط زیستی برای مدارس سراسر کشور تهیه شده و به زودی ابلاغ می شود که در آن بر مدیریت سبز مدارس، مشارکت دانش آموزان در حفظ محیط زیست و آموزش معلمان تاکید شده است.
وی افزود: در کنار آن مدرسه طبیعت را داریم که اکنون 16 مدرسه طبیعت در کشور فعال است و دانش آموزان در این مدارس به صورت تجربی با طبیعت و محیط زیست آشنا می شوند.
***
ابلاغ دستورالعمل محیط زیستی برای دانشگاه ها
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: همکاری مشترکی هم با وزارت علوم تحقیقات و فناوری داریم که در ادامه اجرای ماده 190 مدیریت سبز ، دستورالعمل محیط زیستی برای دانشگاه ها تهیه و به زودی ابلاغ خواهد شد که در آن بر مشارکت دانشجویان در مدیریت سبز دانشگاه ها تاکید شده است.
***
هر محیط بان یک مدرسه
معاون رییس جمهوری گفت: طرح هر محیط بان یک مدرسه را هم پیشنهاد داده ایم که بر اساس آن هر محیط بان در نزدیک ترین مدرسه به منطقه تحت حفاظت خود وارد و دانش آموزان را با اهمیت حفظ محیط زیست و کار محیط بانی آشنا می کند.
***
آموزش محیط بانان
ابتکار افزود: با برنامه ریزی های انجام شده قرار است امسال 600 نفر از محیط بانان تحت آموزش قرار گیرند که این دوره موجب توان افزایی و آموزش های تخصصی کم نظیر می شود و بعد از این دوره دیگر محیط بان آموزش ندیده ای نخواهیم داشت.
وی ادامه داد: همچنین ماه آینده دور دوم آموزش محیط یانان به اتریش را خواهیم داشت و قرار است تا پایان سال 200 نفر از کارشناسان، مدیران و محیط بانان دوره های آموزشی بین المللی را گذرانده باشند.
معاون رییس جمهوری گفت: با انعقاد قرار داد با کشورهای کره، چین، ژاپن ، نروژ و اتریش دوره های آموزشی مشترک خواهیم داشت.
***
بنای ما تعامل با مجلس است
رییس سازمان حفاظت محیط زیست بر نقش مهم مجلس در راستای حفظ محیط زیست اشاره کرد و گفت: بنای کار ما تعامل با مجلس دهم است و امیدواریم بتوانیم موارد و کارهایی که در مجلس نهم معطل و بلاتکلیف ماند در مجلس دهم سروسامان دهیم.

تاریخ خبر: سه شنبه 1395,05,19 ، منبع: خبرگزاری ایرنا

 

مطالب دیگر
:: ۹ هزار و ۸۸۶ نفر حادثه شغلی در سال ۹۷/ رتبه‌ اول حوادث کار به کارگران ساختمانی با ۳۷.۸ و صنعتی‌ها با ۳۴.۳ درصد رسید
:: افزایش ۹۵ درصدی ورودی به مخازن سدهای استان تهران
:: شصت و سومین همایش معاونین دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور
:: رهایی توله پلنگ از چنگال سگ‌های گله
:: هنوز نفس می‌کشد
:: زمستان چه دمنوش‌هایی بخوریم؟
:: تقویت سیستم ایمنی مبتلایانِ سرطان با مداخلات روانشناختی و معنویت درمانی
:: جزئیات حادثه آتش‌سوزی یک واحد آموزشی در زاهدان‌ ‌
:: آخرین اخبار از واژگونی اتوبوس دانشجویان علوم تحقیقات
:: همايش سالانه بازرسان كار استان تهران با رويكرد محيط كار ايمن و صيانت از نيروي كار برگزار شد
آمار کل بازدید کننده ها : 2178082
بازدید کننده های امروز : 286
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت محفوظ می باشد .
طراحی سایت