English  |  فارسی
امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
نماینده یونسکو:ترویج فرهنگ محیط زیستی نیازمند تغییر در تفکر انسانها است

نماینده یونسکو:ترویج فرهنگ محیط زیستی نیازمند تغییر در تفکر انسانها است

رئیس دفتر منطقه ای یونسکو در تهران گفت: با بخشنامه، دستورالعمل و سیاست های اقتصادی نمی توان فرهنگ محیط زیستی را تغییر داد بلکه تنها با تغییر تفکر انسانها می توان فرهنگ محیط زیست را ترویج داد.

خانم استر کوئیچ لاروش روز سه شنبه در نشست منطقه ای آموزش، پژوهش و توسعه پایدار در همدان افزود: امروز دنیا با تغییرات جهانی بی سابقه ای شامل افزایش تفاوت ها و نابرابری های اجتماعی، رشد جمعیت تغییرات آب و هوایی، از بین رفتن تنوع زیستی، آلودگی محیط زیست ، مصرف ناپایدار آب شیرین، کاهش منابع اقیانوسها و افزایش بلایا مواجه است.
وی اضافه کرد: در جهانی با هفت میلیارد جمعیت و منابع طبیعی محدود مردم و جوامع باید یاد بگیرند چگونه در کنار هم و با سازگاری با یکدیگر و کره زمین زندگی کنند.
رئیس دفتر منطقه ای یونسکو در تهران بیان کرد: باید جوامع اقدام های مسئولانه ای را بر اساس درک موضوع تاثیر اعمال کنونی انسان بر زندگی و معیشت مردم در دیگر نقاط جهان و نسلهای آینده، در پیش بگیرند.
لاروش اظهار کرد: به نگرشی برای توسعه نیاز است که با کرامت فردی آغاز شده و با تمرکز بر رشد انسان پاسخ های قانع کننده ای به پرسشهای پیچیده اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی که انسان با آنها مواجه است بدهد که در این راستا آموزش نقش کلیدی را ایفا می کند.
وی افزود: ایجاد تغییر در زندگی با در پیش گرفتن مساله آموزش در اولویت ماموریت یونسکو برای ایجاد صلح، از بین بردن فقر و دستیابی به توسعه پایدار قرار دارد.
رئیس دفتر منطقه ای یونسکو در تهران خاطرنشان کرد: در حدود یکسال قبل رهبران جهان دستور کار 2030 برای توسعه پایدار را به تصویب رساندند.
لاورش توضیح داد: برنامه 2030 نوید بخش آینده ای بهتر، ایمن و سبزتر برای همگان است و تا کنون رهبران جهان هیچگاه اینگونه متعهد به اقدام و تلاش مشترک برای تحقق چنین سیاست وسیع و همگانی نبوده اند.
وی اضافه کرد: با این تفاسیر توسعه پایدار تنها با ارائه فناوری، سیاستها و آئین نامه ها یا ابزار اقتصادی قابل دسترسی نیست بلکه ما باید شیوه رفتار خود را تغییر دهیم چون پایداری نیازمند تغییر در روش تولید و مصرف انسانها است.
وی بیان کرد: توسعه پایدار نیازمند روشهای نوین مشاهده و دیدن جهان، روشهای جدید تفکر درباره مسئولیت انسان نسبت به یکدیگر و نسبت به کره زمین و روشهای نوین اقدام و رفتار به عنوان شهروندان جهان است.
رئیس دفتر منطقه ای یونسکو در تهران گفت: تحقق این موارد نیازمند آموزش با کیفیت و یادگیری توسعه پایدار در تمامی سطوح و موقعیت های اجتماعی است.
لاورش تاکید کرد: یونسکو بر این باور است که آموزش حق بنیادین بشر در سراسر زندگی است و دسترسی به آن باید برابر با کیفیت باشد.
وی اضافه کرد: یونسکو تنها آژانس سازمان ملل متحدی است که وظیفه پوشش دادن تمامی جنبه های آموزشی را بر عهده دارد.
وی افزود: وظیفه راهبردی بخش آموزش دستور کار 2030 از طریق آرمان چهارم توسعه پایدار که به تضمین آموزش با کیفیت فراگیر و عادلانه می پردازند به یونسکو واگذار شده است.
رئیس دفتر منطقه ای یونسکو در تهران اظهار کرد: برنامه یونسکو به عنوان 'آموزش توسعه پایدار' در راستای توانمند سازی کشورها برای مقابله با چالشهای جهانی و ایجاد جوامع پایدار با رویکرد های خلاقانه و سازنده است.
لاورش افزود: یونسکو از دولتهای عضو برای تمرکز بر موضوع های مهمی چون تغییرات آب و هوایی، تنوع زیستی و کاهش خطرات بلایای آب، تنوع فرهنگی، توسعه شهری و روش زندگی پایدار به عنوان نقطه آغازین در ترویج شیوه های توسعه پایدار از طریق آموزش ، حمایت می کند.
وی بیان کرد: ما به سیاستگذاران توصیه می کنیم که چگونه آموزش توسعه پایدار را در برنامه های آموزشی درسی گنجانده و بین آموزش در مدارس و تجربیات واقعی زندگی ارتباط برقرار کنند.
رئیس دفتر منطقه ای یونسکو در تهران اضافه کرد: یونسکو برای توسعه همکاری با هدف آموزش زیست محیطی با سازمان ملی و بین المللی مختلفی همکاری دارد.
لاورش مثال زد: یکی از موفق ترین نمونه های این همکاری، برنامه آموزش زیست محیطی یونسکو - یونپ است که از سال 1972 آغاز شده است.
وی توضیح داد: هدف این برنامه مشترک تربیت دانش آموزان در خصوص اهمیت حمایت از محیط زیست و بهبود آن است و از طریق این برنامه بیش از 250 هزار دانش آموز و 12هزار معلم در بیش از یکهزار 700 مدرسه و 130 آموزشگاه و مراکز تحقیقی در سراسر جهان آموزش دیده اند.
وی در خصوص برنامه ها و اهداف یونسکو گفت: یونسکو سه برنامه اصلی بین المللی دارد که از طریق آموزشهای ویژه ای به سیاستگذاران و کارشناسان ارائه می کند.
رئیس دفتر منطقه ای یونسکو در تهران افزود: برنامه 'انسان و کره' یونسکو در سال 1971 و با هدف بهبود بخشیدن رابطه بین مردم و محیط زیست ایجاد شد.
لاورش افزود: این برنامه دنبال ایجاد سازگاری بین توسعه و حفاظت از منابع طبیعی است و در حال حاضر در ایران 12 ذخیرگاه زیست کره که ثبت یونسکو شده اند وجود دارد.
وی اضافه کرد: دومین برنامه مهم بین المللی یونسکو، آب شناسی است که اکنون در هجدهمین مرحله اجرای خود بخشی را بطور ویژه به آموزش آب اختصاص داده است.
وی افزود: ' کمیسیون بین دولتی اقیانوس شناسی یونسکو ' نیز دانش علمی در مورد اقیانوسها و حفاظت از تنوع زیستی ارزشمند دریایی ارائه می دهد.
**
ایران صاحب مرکز پژوهشی اقیانوس شناسی شد
رئیس دفتر منطقه ای یونسکو در تهران اعلام کرد: به تازگی در ایران ایجاد مرکز منطقه ای آموزش و پژوهش در حوزه اقیانوس شناسی تحت حمایت یونسکو تصویب شده که امید می رود این مرکز بتواند برنامه های آموزشی را گسترش داده و آگاهی رسانی روز افزونی را درباره نقش مهم اقیانوس ها انجام دهیم.
لاورش افزود: یونسکو در عرصه ارائه آموزش در سطح منطقه ای و جهانی پیشرو بوده و سیستم های آموزشی را در سطح جهان تقویت کرده و با بکارگیری آموزشها به چالشهای معاصر جهان پاسخ می دهد.
وی اضافه کرد: یونسکو این برنامه ها را برای ظرفیت سازی در اصحاب رسانه ها انجام داده چون رسانه ها نقش مهمی در ارتقای آگاهی عمومی دارند.
وی اظهار کرد: سازمان یونسکو در راستای توسعه پایدار 2030 از برنامه های نظام جمهوری اسلامی ایران بویژه سازمان محیط زیست حمایت می کند.
نشست منطقه ای آموزش، پژوهش و توسعه پایدار به میزبانی همدان از امروز آغاز و تا 28 مردادماه ادامه دارد.

تاریخ خبر: سه شنبه 1395،5،26 منبع: خبرگزاری ایرنا

مطالب دیگر
:: ۹ هزار و ۸۸۶ نفر حادثه شغلی در سال ۹۷/ رتبه‌ اول حوادث کار به کارگران ساختمانی با ۳۷.۸ و صنعتی‌ها با ۳۴.۳ درصد رسید
:: افزایش ۹۵ درصدی ورودی به مخازن سدهای استان تهران
:: شصت و سومین همایش معاونین دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور
:: رهایی توله پلنگ از چنگال سگ‌های گله
:: هنوز نفس می‌کشد
:: زمستان چه دمنوش‌هایی بخوریم؟
:: تقویت سیستم ایمنی مبتلایانِ سرطان با مداخلات روانشناختی و معنویت درمانی
:: جزئیات حادثه آتش‌سوزی یک واحد آموزشی در زاهدان‌ ‌
:: آخرین اخبار از واژگونی اتوبوس دانشجویان علوم تحقیقات
:: همايش سالانه بازرسان كار استان تهران با رويكرد محيط كار ايمن و صيانت از نيروي كار برگزار شد
آمار کل بازدید کننده ها : 2189677
بازدید کننده های امروز : 206
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت محفوظ می باشد .
طراحی سایت