English  |  فارسی
امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
حفظ زیستگاه‌های هوبره در دستور کار محیط زیست یزد

حفظ زیستگاه‌های هوبره در دستور کار محیط زیست یزد

معاون محیط زیست استان یزد با بیان این که هوبره یک گونه نادر و در معرض خطر انقراض است، اظهار کرد: هم‌اکنون تنها قریب 500 قطعه هوبره در زیستگاه‌های استان یزد وجود دارند.

«حسن اکبری» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به این که مناطقی از استان یزد به عنوان بهترین زیستگاه‌های پرنده کمیاب و در معرض انقراض «هوبره» در کشور شناخته می‌شود، تصریح می‌کند: این گونه در اغلب شهرستان‌های یزد به ویژه در شهرستان خاتم پراکنش دارد و در مجموع جمیعت کنونی آن در استان قریب 500 قطعه برآورد می‌شود.

وی با بیان این که هوبره یک پرنده بیابانی با جثه‌ای بزرگ است که به دلیل شباهت به بوقلمون، آن را بوقلمون وحشی نیز می‌گویند، اضافه می‌کند: این پرنده، زادآوری کمی دارد و در سال فقط یک مرتبه تخم‌گذاری می‌کند که تعداد تخم‌ها نیز دو یا سه عدد است ولی از آنجایی که محل زندگی و تخم‌گذاری این پرنده عمدتاً در دشت‌ها و بدون حفاظ است، معمولاً از سوی دشمنان طبیعی یا انسان‌ها مورد تعرض قرار می‌گیرد.

البته معاون محیط‌زیست استان از شکار و قاچاق این گونه به خارج از کشور نیز به عنوان عوامل در معرض انقراض قرار گرفتن این گونه یاد می‌کند.

اکبری جمعیت کنونی هوبره در استان را متعلق به دو نوع جمعیت مهاجر و بومی می‌داند و در این مورد می‌گوید: جمعیت مهاجر این پرنده در پاییز و زمستان به استان مهاجرت می‌کنند و در فصل تابستان نیز این منطقه را ترک می‌کنند.

به گفته وی، اغلب گونه‌های مهاجر این پرنده در مجاورت مزارع کشاورزی ساکن می‌شوند که همین امر باعث شده تا مورد سوء استفاده برخی کشاورزان و شکارچیان قرار بگیرند .

اکبری راجعه به جمعیت بومی این گونه در استان نیز عنوان می‌کند: این جمعیت در تمام ایام سال در داخل استان زندگی می‌کند و در بعضی از مناطق حفاظت‌شده زادآوری دارند ولی در مجموع به دلایل مختلف از جمله تغییر کاربری‌های گسترده اراضی طبیعی از سوی انسان‌ها، همچنان در معرض انقراض هستند.

وی چرای بی‌رویه دام، وجود سگ‌های ولگرد در ایستگاه‌های تخم‌گزاری این پرنده و دستکاری زیستگاه‌های آن را باعث دشوار شدن ادامه‌ی حیات این گونه ذکر و ابراز امیدواری می‌کند با جلوگیری از افزایش این تعرضات، وضعیت مطلوبی را برای تداوم حیات این گونه در استان شاهد باشیم.

معاون محیط زیست استان در این باره می‌گوید: البته متولیان محیط‌زیست استان سعی دارند با کنترل چرای بی‌رویه دام در مناطق و مدیریت تغییر کاربری زیستگاه‌ها به حفظ شرایط طبیعی زندگی این پرنده کمک کنند ولی با این حال با ایجاد یک مرکز تحققاتی در شهرستان خاتم به صورت پایلوت، امکان پرورش جوجه‌ها تا مرحله پرواز نیز فراهم شده است.

وی در بخش پایانی سخنانش با تاکید بر این موضوع که نگاه محیط زیست بیشتر به سمت حفظ زیستگاه‌های استان است، اظهار می‌کند: در همین رابطه با تشکیل کمیته داخلی در محیط‌زیست، مشکلات هر کدام از زیستگاه‌های استان بررسی و برای رفع آنها تدابیری اندیشیده شده است.

اکبری از جمله این تدابیر را ایجاد محدوده‌هایی با کشت‌های مشخص برای تمرکز این گونه در بعضی از مناطق عنوان و بیان می‌کند: این اقدام در مناطق برخوردار از چاه‌های آب و با کشت گیاهان مورد علاقه هوبره انجام شده تا این گونه را بتوان بیشتر در این مناطق متمرکز و مواظبت کرد.

تاریخ خبر: شنبه، 17 خرداد ماه 96، منبع: ایسنا

مطالب دیگر
:: ۹ هزار و ۸۸۶ نفر حادثه شغلی در سال ۹۷/ رتبه‌ اول حوادث کار به کارگران ساختمانی با ۳۷.۸ و صنعتی‌ها با ۳۴.۳ درصد رسید
:: افزایش ۹۵ درصدی ورودی به مخازن سدهای استان تهران
:: شصت و سومین همایش معاونین دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور
:: رهایی توله پلنگ از چنگال سگ‌های گله
:: هنوز نفس می‌کشد
:: زمستان چه دمنوش‌هایی بخوریم؟
:: تقویت سیستم ایمنی مبتلایانِ سرطان با مداخلات روانشناختی و معنویت درمانی
:: جزئیات حادثه آتش‌سوزی یک واحد آموزشی در زاهدان‌ ‌
:: آخرین اخبار از واژگونی اتوبوس دانشجویان علوم تحقیقات
:: همايش سالانه بازرسان كار استان تهران با رويكرد محيط كار ايمن و صيانت از نيروي كار برگزار شد
آمار کل بازدید کننده ها : 2187976
بازدید کننده های امروز : 543
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت محفوظ می باشد .
طراحی سایت