English  |  فارسی
امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
رودخانه‌های رشت تالاب انزلی را تهدید می‌کنند

رودخانه‌های رشت تالاب انزلی را تهدید می‌کنند

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی شهر رشت گفت: آلودگی دو رودخانه گوهررود و زرجوب سالیان طولانی است که مطرح شده است و علیرغم پیگیری‌های متعددی که در این خصوص انجام شده تاکنون اقدام خاصی صورت نگرفته است‌.

‌‌به گزارش ایسنا، فاطمه شیرزاد در هفدهمین جلسه کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اینکه آلودگی دو رودخانه گوهر رود و زرجوب سالیان طولانی است که مطرح شده است، گفت: علیرغم پیگیری‌های متعددی که در این خصوص انجام شده تا کنون اقدام خاصی صورت نگرفته است‌.

وی افزود: در جلسه امروز کمیسیون تعدادی از اعضای شورای هماهنگی شبکه سمن‌های محیط زیست و منابع طبیعی گیلان جهت بررسی وضعیت دو رودخانه رشت حضور دارند‌.

شیرزاد با اشاره به حضور شهردار رشت در این جلسه گفت: تملک حاشیه رودخانه‌ها اقدام موثری بود که در شورای چهارم انجام شد و شهردار رشت در بودجه سال آینده شهرداری باید به این مبحث توجه ویژه داشته باشد‌.

شیرزاد با اشاره به جاذبه‌های گردشگری گوهررود و زرجوب خاطرنشان کرد: در گذشته زرجوب و گوهررود سمبل زیبایی بودند اما متاسفانه امروزه جزو آلوده‌ترین رودخانه‌های کشور و جهان محسوب می‌شوند‌.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت با اشاره به اینکه رشت در پروژه‌های استانی و کشوری سهمی ندارد گفت: فاضلاب خانگی، صنعتی به رودخانه‌ها سرازیر می‌شوند و تنها ۳۰ درصد از ۵۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته به دو رودخانه رشت جذب استان شده است‌.

شیرزاد بیان کرد: متاسفانه این مبلغ ناچیز جذب شده هم به درستی هزینه نشد و برای اموری غیر مرتبط از رودخانه‌ها به کار گرفتند‌.

وی خواستار توجه استاندار گیلان به پروژه‌های زیست محیطی استان و شهر رشت شد و اظهار کرد: یقینا با دستورات استاندار شاهد تسریع پروژه‌های زیست محیطی خواهیم بود.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا کمبود منابع مالی را مهم ترین دلیل عدم رفع مشکل زرجوب و گوهررود دانست و گفت: باید در خصوص رودخانه‌های رشت اقدامات عملیاتی آغاز شود‌ .

شیرزاد افزود: در چند دهه گذشته ناملایمتی‌های فراوانی درخصوص زرجوب و گوهررود صورت گرفت و طی سالیان اخیر هم با تمامی تذکراتی که در این باره انجام گرفت، همچنان شاهد کم کاری در این حوزه هستیم‌.

وی با اشاره به اینکه سهم رودخانه‌های رشت از منابع ملی باید مشخص شود، تصریح کرد: این واقعا تاسف برانگیز است که بعد از گذشت این همه سال هنوز مشکل رودخانه‌ها برطرف نشده و همچنان آلودگی آن یکی از مخاطرات مهم زیست محیطی است‌.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا با اشاره به اینکه در برخی از شهرک‌های صنعتی رشت تصفیه خانه لحاظ شده است، گفت: این مبحث در تعداد اندکی از شرکت‌ها لحاظ شده و سهم ناچیزی را در بر می‌گیرد‌.

شیرزاد با بیان اینکه نگاه‌های اجرایی به سمت محیط زیست باید تغییر کند، گفت: مبحث محیط زیست نیازمند مطالبه گری است و امیدوارم به زودی حقوق مردم در این بخش محقق شود .

وی رفع مشکل دو رودخانه رشت را نیازمند عزم جهادی دانست و بیان کرد: سازمان‌هایی در این زمینه فقط در حد حرف زدن حرکت می‌کنند و حتی ۵۰ میلیارد تومانی که از طریق دولت به این کار اختصاص یافت جای دیگری و خارج از مبحث رودخانه‌ها هزینه شد‌.

شیرزاد با بیان اینکه در گذشته در خصوص لایروبی رودخانه‌ها هم اقدام خاصی انجام نشد، خاطرنشان کرد: مشکلاتی همچون سنبل آبی و.. هم با همکاری سازمان های مردم نهاد و شهرداری رشت انجام شد‌.

شیرزاد افزود: شورا و شهرداری رشت در خصوص دو رودخانه کم کاری نکرده‌اند و مابقی اقدامات نیازمند عزم جهادی و همکاری همه سازمان‌ها و جذب اعتبارات ملی است.

شیرزاد با بیان اینکه جلسات متعددی تا کنون در این خصوص برگزار شده است، گفت: جلسه گذاشتن بدون حصول نتیجه دردی دوا نمی‌کند و جذب اعتبار ملی باید خروجی این جلسات باشد و امیدواریم رئیس مجمع نمایندگان گیلان و منوچهر جمالی به عنوان عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی نسبت به این موضوع با حساسیت بیشتری ورود کنند.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا با بیان اینکه بحث لایروبی رودخانه‌ها همه ساله توسط شهرداری رشت انجام می‌شود، گفت: آزاد‌سازی حاشیه دو رودخانه و... از جمله اقدامات شورا و شهرداری رشت بوده و اختصاص اعتبارات ملی موضوع مهمی است که برای رفع مشکل رودخانه‌ها به آن نیاز داریم.

شیرزاد با اشاره به شروع فصل زمستان اضافه کرد: در آستانه روز ایمنی و کاهش بلایای طبیعی هستیم و با تبریک به فعالان این عرصه امیدوارم با تمهیدات انجام شده مشکلی در زمان بارش برف و باران ایجاد نشود‌.

تاریخ خبر: یکشنبه، سوم دی ماه 96، منبع: ایسنا

مطالب دیگر
:: ۹ هزار و ۸۸۶ نفر حادثه شغلی در سال ۹۷/ رتبه‌ اول حوادث کار به کارگران ساختمانی با ۳۷.۸ و صنعتی‌ها با ۳۴.۳ درصد رسید
:: افزایش ۹۵ درصدی ورودی به مخازن سدهای استان تهران
:: شصت و سومین همایش معاونین دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور
:: رهایی توله پلنگ از چنگال سگ‌های گله
:: هنوز نفس می‌کشد
:: زمستان چه دمنوش‌هایی بخوریم؟
:: تقویت سیستم ایمنی مبتلایانِ سرطان با مداخلات روانشناختی و معنویت درمانی
:: جزئیات حادثه آتش‌سوزی یک واحد آموزشی در زاهدان‌ ‌
:: آخرین اخبار از واژگونی اتوبوس دانشجویان علوم تحقیقات
:: همايش سالانه بازرسان كار استان تهران با رويكرد محيط كار ايمن و صيانت از نيروي كار برگزار شد
آمار کل بازدید کننده ها : 2188499
بازدید کننده های امروز : 348
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت محفوظ می باشد .
طراحی سایت