English  |  فارسی
امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
100 سال آینده زمین در هاله ای از ابهام است

100  سال آینده زمین در هاله ای از ابهام است

 استاندار سمنان گفت: با ادامه روند کنونی استفاده از منابع زیستی مانند آب، خاک و هوا 100 سال آینده زمین در هاله ای از ابهام قرار خواهد گرفت.

 

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، محمدرضا خباز روز دوشنبه در همایش ملی محیط زیست با رویکرد مدیریت یکپارچه و فراگیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست ( HSE) افزود: منابع حیاتی جهان محدود هستند و بهره وری از آنها نیز هر روز بیشتر می شود و این روند حیات جمعیت بیش از 7 میلیارد نفری زمین را به خطر می اندازد.
وی اظهار کرد: برخی به واسطه فعالیت های نابخردانه و با هدف تامین آب، غذا، انرژی و مسکن با استفاده از روش های غیراصولی اقدام به برداشت بی رویه از منابع زیستی می کنند.
خباز ادامه داد: تحقیقات نشان می دهد در هر 6 ثانیه 10 هزار تن دی اکسید کربن تولید و وارد اتمسفر می شود، 2 هکتار به بیابان ها افزوده می شود، 2 هزار کیلوگرم مواد شیمیایی و سمی وارد آب، خاک و هوا می شود و سالانه یک دهم درجه زمین گرمتر می شود که ادامه این روند، وضعیت 100 سال آینده زمین را در هاله ای از ابهام برده است.
وی اظهار کرد: خشکسالی، زوال منابع آبی، افت شدید آب های زیرزمینی، نشست زمین، ایجاد فروچاله ها، فرسایش خاک، جنگل ها و مراتع، تغییرات آب و هوایی، توفان ها، زوال تنوع زیستی، آلودگی آب، هوا و خاک، بحران پسماندها و فقر و گرسنگی همه خطراتی نزدیک به ما هستند و نکته مهم این است که در برابر هجوم این خطرات ایران هم جزیره امنی نیست زیرا بحران های محیط زیستی از مرزهای استانی و بین المللی تبعیت نمی کنند.
استاندار سمنان گفت: به عنوان مثال، پروژه های سدسازی ترکیه موجب خشک شدن تالاب هایی در عراق و سوریه شده است که بروز ریزگردها را به همراه داشته و اکنون بیش از 27 استان کشور ما را به طور مشخص درگیر کرده است.
وی تاکید کرد: هر کشور هرچقدر که از سطح دانش محیط زیستی بیشتری برخوردار باشد، امکانات بیشتری برای بهره مندی خردمندانه از منابع طبیعی فراهم می کند که این همان مفهوم توسعه پایدار است، بنابراین اولین شرط توسعه پایدار ارتقای سطح دانش محیط زیستی و برخورد علمی با پدیده های طبیعی است، بنابراین حق دخل و تصرف و تغییر اکوسیتسم طبیعی را نداریم.
وی در ادامه به موقعیت استان سمنان اشاره کرد و گفت: 20 درصد مساحت استان سمنان تحت مدیریت محیط زیستی است؛ حدود یک چهارم از تنوع زیستی پستانداران و پرندگان، 40 گونه خزنده، تمام گونه های گربه سانان و یک دهم تنوع زیستی گیاهی در این استان وجود دارد و محافظت می شوند.
خباز ادامه داد: در چند سال اخیر خشکسالی های پی در پی این شبکه حیاتی را که بقای آن وابسته به تامین آب است، در معرض مخاطره قرار داده است؛ به جز گرمسار هیچ کدام از شهرهای استان سمنان منبع آبی سطحی ندارند و تمامی آنها ار منابع سفره های زیرزمینی تغذیه می کنند که بر این اساس سطح آب های زیرزمینی استان سالانه یک متر افت می کند.
وی افزود: این درحالی است که روند صرفه جویی و مدیریت منابع آبی در تمام شهرها انجام می شود، چاه ها به سیستم های هوشمند بهره برداری مجهز شده، بخشی به شبکه جمع آوری فاضلاب متصل شده و بخشی نیز در شرف پیوستن هستند، اما باز بحران کم آبی وجود دارد و غلبه آن بر سکونتگاه ها بسیار جدی است.
خباز گفت: در 100 کیلومتری استان سمنان منبع آبی وجود دارد که می تواند با انتقال حیات این استان را تضمین کند و چون از قبل در مسیر جنگل لوله گذاری شده بود بنابراین دیگر نیازی به تخریب محیط زیست برای قرار دادن لوله ها نیست.
وی تاکید کرد: طبیعی است که هر پروژه ای آثاری بر محیط زیست خواهد داشت اما مهم این است که با استفاده از دانش روز کمترین آسیب به محیط زیست وارد شود.
خباز گفت: عدالت حکم می کند که برخورداری از مواهب طبیعی به یک نسل خاص تعلق نداشته باشد بنابراین هر فعالیت که منجر به نابودی منابع طبیعی شود، ممنوع است.
معاون توسعه و پیش بینی سازمان هواشناسی نیز در این همایش گفت: روند خشکسالی کشور از 18 سال گذشته آغاز شده و در این مدت فقط دو سال ترسالی داشتیم که بارش در این سال ها تا حدودی نرمال بوده است.
علی عابدینی افزود: از سال 1386 تاکنون میزان بارش در کشور زیرخط نرمال یا در حد نرمال بوده است.
وی با بیان اینکه در زمینه بارندگی امسال نسبت به سال گذشته وضعیت تقریبا بهتری داشتیم، گفت: به طور کلی روند بارشی در کشور به سمت کم شدن است و این نشان می دهد که به سمت خشکی پیش می رویم.
عابدینی اظهار کرد: خشکسالی عوامل مخربی مانند پدیده گرد و غبار را به همراه دارد که در سال 91 سازمان هواشناسی تعدادی از کانون های گرد و غبار در کشور عراق را شناسایی کرد اما اکنون این کانون ها تغییر کرده و یا توسعه یافته اند.
وی ادامه داد: متوسط بارندگی در کشور 247 میلی متر در سال است در حالی که دنیا 85 میلیمتر، آسیا 480 میلی متر و متوسط بارندگی در نقاط پرباران دنیا 12 هزار میلی متر است؛ این آمار نشان می دهد دریافت ما از نزولات جوی بسیار کم است.
عابدینی اظهار کرد: ایران جزو کشورهای پرمخاطره است و سالانه آسیب های زیادی را از بروز بلایای طبیعی متحمل می شود، حفاظت از محیط زیست وظیفه ذاتی تمام دستگاه ها است و سازمان حفاظت محیط زیست به تنهایی از عهده آن برنمی آید.
وی تاکید کرد: برای تامین انرژی باید به سمت انرژی های پاک و تجدیدپذیر حرکت کنیم و ایران پتانسیل بسیار خوبی در زمینه انرژی های خورشیدی دارد و سازمان هواشناسی قادر به پیش بینی توان خورشیدی برای سه روز تا یک هفته است بنابراین زمانی که مزرعه های خورشیدی در کشور ایجاد شد، سازمان هواشناسی این خدمات را به آنها ارایه می دهد.
معاون توسعه و پیش بینی سازمان هواشناسی اظهار کرد: در سال های 1980 تا 2007 از بین مخاطرات طبیعی 90 درصد رخدادها مربوط به هواشناسی و 70 درصد مربوط به پدیده های آب و هوایی بود که در این میان مدیریت ریسک و بحران مخاطرات را به حداقل می رساند بنابراین کشورهای پیشرفته به جای مدیریت بحران، ریسک را مدیریت می کنند که البته این روند نیاز به تجهیزات و امکانات دارد.
وی گفت: سازمان هواشناسی در راستای اقتصاد مقاومتی سامانه توسعه هواشناسی کاربردی (تهک) را ایجاد کرده است که حدود دو سال است در بخش کشاورزی فعالیت می کند و اطلاعاتی در زمینه نوع محصول، نحوه کشت و آبیاری آن را در اختیار کاربران قرار می دهد.
عابدینی با اشاره به کاربرد سامانه تهک در رودخانه ها افزود: برای هر رودخانه باید یک سامانه هشدار سیل نصب راه اندازی شود که اکنون در برخی از رودخانه ها مانند کارون این سامانه ایجاد شده است.
وی گفت: همچنین باید در جنگل ها با هدف پیش بینی آتش سوزی سامانه های هشدار نصب شود زیرا با این کار پهنه کمتری از جنگل در آتش سوزی ها از بین می رود.
همایش ملی محیط زیست با رویکرد مدیریت یکپارچه و فراگیر HSE با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران و دانشکده محیط زیست، از روز 27 تا 28 تیرماه در سازمان حفاظت محیط زیست درحال برگزاری است.

 

تاریخ خبر: دوشنبه 1395,04,28 ، منبع: خبرگزاری ایرنا

 

 

مطالب دیگر
:: ۹ هزار و ۸۸۶ نفر حادثه شغلی در سال ۹۷/ رتبه‌ اول حوادث کار به کارگران ساختمانی با ۳۷.۸ و صنعتی‌ها با ۳۴.۳ درصد رسید
:: افزایش ۹۵ درصدی ورودی به مخازن سدهای استان تهران
:: شصت و سومین همایش معاونین دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور
:: رهایی توله پلنگ از چنگال سگ‌های گله
:: هنوز نفس می‌کشد
:: زمستان چه دمنوش‌هایی بخوریم؟
:: تقویت سیستم ایمنی مبتلایانِ سرطان با مداخلات روانشناختی و معنویت درمانی
:: جزئیات حادثه آتش‌سوزی یک واحد آموزشی در زاهدان‌ ‌
:: آخرین اخبار از واژگونی اتوبوس دانشجویان علوم تحقیقات
:: همايش سالانه بازرسان كار استان تهران با رويكرد محيط كار ايمن و صيانت از نيروي كار برگزار شد
آمار کل بازدید کننده ها : 2187318
بازدید کننده های امروز : 258
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت محفوظ می باشد .
طراحی سایت