English  |  فارسی
امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
باید جلوی ریختن پسماند در شناگاه­ها گرفته شود

مدیرکل دفتربررسی آلودگی‌های دریایی در گفت‌وگو با ایلنا:

باید جلوی ریختن پسماند در شناگاه­ها گرفته شود

مدیرکل دفتربررسی آلودگیهای دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تدوین ضوابط کاهش آلودگی در شناگاه‌ها گفت: پسماند شهرها و روستاهای مجاور شناگاه‌ها که گاهی به اشتباه دپو می‌شود؛ نباید در محل شناگاه‌ها تخلیه شود.

 

ضیاءالدین الماسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد وضعیت پایش شناگاه‌های سواحل کشور در ابتدای فصل سفرهای تابستانه گفت: ما در دو سال گذشته پایش‌های منظمی را انجام دادیم و امسال ضوابطی را که به کاهش بار آلودگی کمک می‌کند، به زودی اعلام می‌کنیم تا دستگاه‌های مسئول همانند مدیریت شناگاه‌ها، شهرداری‌ها و ...اقدامات لازم را انجام دهند تا بار آلودگی کاهش پیدا کند.

مدیرکل دفتر بررسی آلودگی‌های دریایی در ارتباط با مهمترین ضوابط مشخص شده برای کاهش آلودگی شناگاه‌ها اظهار کرد: شناگاه‌ها باید برای گردشگران به تعداد جمعیت و ظرفیتی که دارند ، سرویس بهداشتی و دوش ایجاد کنند و مجهز به «سپتیک تانک» باشند تا فاضلاب ناشی از فعالیت‌های گردشگری وارد دریا نشود.

وی ادامه داد: پسماند شهرها و روستاهای مجاور شناگاه‌ها که گاهی به اشتباه دپو می‌شود؛ نباید در محل شناگاه‌ها تخلیه شود و فاصله شناگاه‌ها از مصب رودخانه‌ها باید با توجه به جهت هیدرودینامیکی دریا رعایت شود و فاصله میان آنها مناسب باشد و همچنین سایر فعالیت گردشگری مانند آوردن اسب برای سوار شدن مردم و عکس گرفتن با آنها، باید از محل شناگاه‌ها جدا شده و مجاورتی با محل شنا نداشته باشند.

وی تصریح کرد: همزمان نیز پایش شناگاه‌ها  ادامه پیدا می‌کند و در صورتی که مقدار آلودگی در این مناطق از حد استاندارد بیشتر شود با نصب پرچم و اطلاع‌رسانی به مردم اعلام می‌کنیم.

الماسی با اشاره به اینکه آلودگی‌های میکروبی در پایش‌ها مدنظر قرار می‌گیرد، اظهار کرد: در سال 95 هیچ شناگاهی آلوده اعلام نشده است، اما ریسک شناگاه‌هایی که در سالهای گذشته آلوده شناخته شده بودند؛ بیش از جاهای دیگر است.

مدیرکل دفتر بررسی آلودگی‌های دریایی در پاسخ به اینکه شناگاه‌های شمال بیشتر در معرض خطر آلودگی قرار دارند یا سواحل جنوب؟ گفت: با توجه به مقدار شوری زیاد دریاهای جنوب و همچنین به دلیل زاویه تابش خورشید که باعث گرمای بیشتر در آنجا می‌شود، خطر آلودگی میکروبی در جنوب نسبت به آب‌های شمالی کمتر است.

وی در ادامه در مورد آخرین فعالیت‌های دفتر بررسی آلودگی‌های دریایی اظهار کرد: در حال تدوین، تصویب و ابلاغ ضوابط محیط زیستی«امکانات دریافت فضولات نفتی از شناورها در بنادر» هستیم، پیش‌نویس آن را تهیه کردیم و کمیته فنی آن متشکل از دستگاه‌های ذیربط مانند سازمان بنادر و دریانوردی، شیلات، نیروی دریایی ارتش و سپاه، وزارت صنایع و معادن، وزارت نفت تشکیل شده  است. پیش‌نویس این ضوابط در حال بررسی است و قرار است؛ تا یک ماه آینده نظرات دستگاه‌های مختلف در این کمیته به سازمان محیط زیست برسد تا بررسی نهایی انجام شده و برای تصویب در هیات وزیران آماده شود.

الماسی در مورد علت تدوین این ضوابط توضیح داد: این ضوابط به موجب قانون مقابله با آلودگی نفتی دریاها و رودخانه‌های قابل کشتیرانی کشور مصوب سال 1389، در حال تدوین است.

 

تاریخ خبر: جمعه 1395,05,01 ، منبع: خبرگزاری ایرنا

مطالب دیگر
:: ۹ هزار و ۸۸۶ نفر حادثه شغلی در سال ۹۷/ رتبه‌ اول حوادث کار به کارگران ساختمانی با ۳۷.۸ و صنعتی‌ها با ۳۴.۳ درصد رسید
:: افزایش ۹۵ درصدی ورودی به مخازن سدهای استان تهران
:: شصت و سومین همایش معاونین دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور
:: رهایی توله پلنگ از چنگال سگ‌های گله
:: هنوز نفس می‌کشد
:: زمستان چه دمنوش‌هایی بخوریم؟
:: تقویت سیستم ایمنی مبتلایانِ سرطان با مداخلات روانشناختی و معنویت درمانی
:: جزئیات حادثه آتش‌سوزی یک واحد آموزشی در زاهدان‌ ‌
:: آخرین اخبار از واژگونی اتوبوس دانشجویان علوم تحقیقات
:: همايش سالانه بازرسان كار استان تهران با رويكرد محيط كار ايمن و صيانت از نيروي كار برگزار شد
آمار کل بازدید کننده ها : 2177594
بازدید کننده های امروز : 192
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت محفوظ می باشد .
طراحی سایت