English  |  فارسی
امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
حل پدیده ریزگردها و محیط زیست نیازمند همکاری متقابل است

سفیر عراق در ایران :

حل پدیده ریزگردها و محیط زیست نیازمند همکاری متقابل است

سفیر عراق در ایران گفت : پدیده ریزگردها و محیط زیست یکی از مشکلات سال های اخیر بین دو کشور و بخش عمده این گرد و خاک از ناحیه کشور عراق است.

 

راحج صابر عبود الموسوی در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا که مشروح آن امروز منتشر شد به چالش های محیط زیست بین ایران و عراق اشاره کرد و افزود : شرایط محیط زیست روز به روز در همه کشورهای جهان بدتر می شود و علت آن به لایه اوزون و یا صنایع و ماشین آلات باز می گردد که همه آن به دست انسان انجام می شود.
وی در ادامه تصریح کرد: در زمان صدام علیه محیط زیست جفا شد و رودها را خشکاند، طبیعتا زمین خشک شده و در معرض باد قرار خواهد گرفت. ترکیه سدهای زیادی روی دجله و فرات ساخت و آب را به صورت زیادی نگهداشت و نگذاشت در رودها جریان یابد، تقریبا 41 رود بین ایران و عراق داریم که همه خشک شده است.
عبود الموسوی با بیان اینکه ایران و عراق و همچنین منطقه مشکل جدی آب دارند، افزود: بعضی عوامل مشترک باعث شد که بیابان ها گسترش یابد و هزینه های هنگفتی را بر دولت ها تحمیل کند. بعضی از کارشناسان می گویندکه باید با مواد خاصی این زمین ها پوشانده شود.
وی ادامه داد، این مساله به صورت بین المللی در حال پیگیری است. کشورهایی مثل کویت، عراق و عربستان جلساتی تشکیل داده اند و راه حل هایی برای این موضوع مطرح شده است.
سفیر عراق در ایران اظهار کرد : بعضی وقت ها هم دلایل سیاسی دارد. مثلا کشوری به دلایل سیاسی آب را کم و یا قطع کند، یا تغییرات جوی که در زمین روی داده است، الان درجه حرارت نسبت به 60-50 سال پیش افزایش یافته و حتی روی بارش برف تاثیر داشته است.
این مقام عراقی خاطر نشان کرد، درجه حرارت زمستان عراق در 1960 میلادی به چندین درجه زیر صفر می رسید در حالی که الان 15 درجه بالای صفر است.
سفیر عراق افزود :مهم این است که جلسات و کنفرانس هایی برای حل این مساله در حال تشکیل است و من معتقدم که باید با همدیگر گفت و گو کنیم و دست به دست هم دهیم تا حل شود.

تاریخ خبر: شنبه 1395,05,09 ، منبع: خبرگزاری ایرنا

 

مطالب دیگر
:: ۹ هزار و ۸۸۶ نفر حادثه شغلی در سال ۹۷/ رتبه‌ اول حوادث کار به کارگران ساختمانی با ۳۷.۸ و صنعتی‌ها با ۳۴.۳ درصد رسید
:: افزایش ۹۵ درصدی ورودی به مخازن سدهای استان تهران
:: شصت و سومین همایش معاونین دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور
:: رهایی توله پلنگ از چنگال سگ‌های گله
:: هنوز نفس می‌کشد
:: زمستان چه دمنوش‌هایی بخوریم؟
:: تقویت سیستم ایمنی مبتلایانِ سرطان با مداخلات روانشناختی و معنویت درمانی
:: جزئیات حادثه آتش‌سوزی یک واحد آموزشی در زاهدان‌ ‌
:: آخرین اخبار از واژگونی اتوبوس دانشجویان علوم تحقیقات
:: همايش سالانه بازرسان كار استان تهران با رويكرد محيط كار ايمن و صيانت از نيروي كار برگزار شد
آمار کل بازدید کننده ها : 2177575
بازدید کننده های امروز : 173
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت محفوظ می باشد .
طراحی سایت