English  |  فارسی
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
آثار محیط زیستی آتش سوزی پتروشیمی ها دردست بررسی است

معاون سازمان حفاظت محیط زیست

آثار محیط زیستی آتش سوزی پتروشیمی ها دردست بررسی است

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اهمیت موضوع میزان خسارت محیط زیستی ناشی از آتش سوزی پتروشیمی ها درجنوب کشور گفت: آثار زیست محیطی آتش سوزی پتروشیمی ها در دست بررسی است.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، پروین فرشچی روز یکشنبه در نشست خبری در آستانه هفته دولت افزود: چون برخی از کشورها آمادگی طرح ادعای خسارت دارند، بنابراین این کار باید هرچه سریعتر انجام شود.
وی ادامه داد: با توجه به این مساله و اهمیت موضوع باید هر چه سریعتر حدود اثرات زیست محیطی این آتش سوزی ها مشخص شود که در حال انجام است.
وی گفت: آتش سوزی در پتروشیمی ها در یک ماه گذشته سه بار اتفاق افتاد که بخشی از آن به علت سهل انگاری و بخشی نیز به علت نقص فنی رخ داد و قطعا عوارض زیادی از جمله محیط زیستی به همراه خواهد داشت.
فرشچی افزود: به غیر این که موجب افزایش دما می شود، نحوه خاموش کردن آتش هم بسیار حائز اهمیت است، در خاموش کردن این آتش سوزی ها از فوم استفاده شده است که حتما وارد خورها و رودخانه ها شده و از آن طریق به دریا راه یافته اند که تمام این موارد در دست بررسی است.
وی درباره آلودگی های نفتی در خلیج فارس و دریای عمان گفت: مطالعات دوره ای نشان می دهد که آلودگی نفتی در این دو دریا افزایش نیافته است ، به طور کلی دراین دو پهنه دو نوع آلودگی وجود دارد؛ یکی مزمن و دیگری حاد است.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست درباره آلودگی ها مزمن توضیح داد: سالانه حدود 40 هزار تانکر نفتی در خلیج فارس تردد می کنند که انواع آلودگی های ناشی از نشت نفت را به همراه دارند و به آلودگی مزمن در این دریا تبدیل شده است.
وی ادامه داد: آلودگی های حاد هم ناشی از وقوع حوادثی مانند تصادف کشتی ها، آتش سوزی ها ، جنگ و حوادث صنعتی است.
فرشچی گفت: در خصوص آلودگی های خلیج فارس و دریای عمان ناشی از آتش سوزی و یا نفتی همکاری های منطقه ای هم وجود دارد چون کشورهای زیادی از این آلودگی ها متاثر می شوند بنابراین مرکز مقابله با شرایط اضطراری ( میمک) در بحرین مستقر است که هماهنگ کننده کشورها در زمان وقوع آتش سوزی است.

***
آلاینده های دریای خزر به نسبت کشورها متفاوت است
فرشچی درباره آلودگی دریای خزر گفت: آلودگی خزر فقط ناشی از فاضلاب ها خانگی، صنعتی و بیمارستانی نیست، آلودگی های نفتی از کشورهای روسیه، قزاقستان و آذربایجان نیز این پهنه آبی را تهدید می کنند.
وی افزود: همچنین وجود گونه های غیر بومی از دیگر تهدیدهای فراروی خزر است؛ کشتی ها به طور مرتب از طریق رود ولگا تردد می کنند که این امر می تواند موجب ورود گونه های غیربومی به خزر شود، البته لزوما هر گونه غیر بومی مهاجم نیست مگر اینکه شرایط لازم برای آن فراهم شود.
فرشچی ادامه داد: آلودگی ایران نفتی نیست بلکه از نوع پسماندهای خانگی و صنعتی است، مدیریت فاضلاب ها بر عهده وزارت نیرو است و سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان ناظر عمل می کند، تاکنون جندین جلسه با وزارت نیرو داشتیم و این وزارتخانه برنامه هایی در این زمینه ارائه کرده است.
وی افزود: اینکه هنوز وزارت نیرو موفق نشده است برنامه های خود در زمینه جمع اوری فاضلاب در شهرهای ساحلی را اجرا کند، به کمبود اعتبارات بر می گردد.

***
تشکیل کارگروه ملی بررسی خشک شدن خلیج گرگان
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نوسانات آب خزر در چند سال اخیر به عنوان یک پدیده طبیعی بارها مشاهده شده است، بررسی ها نشان می دهد سالانه 18 تا 24 سانتی متر نوسان در آب خزر داریم و در خلیج گرگان کاهش 24 سانتی متری اعلام شده است.
وی تاکید کرد: این مساله بسیار نگران کننده است زیرا شاهد خشک شدن خلیج گرگان و کاهش آب در تالاب میانکاله هستیم، بر این اساس کارگروه ملی با محوریت سازمان حفاظت محیط زیست و عضویت سازمان های ذینفع برای رسیدگی به موضوع تشکیل شده است.
فرشچی گفت: این کارگروه با دو هدف بررسی علل پسروی سطح آب در خلیج گرگان و ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از این امر تشکیل شده که در حال بررسی و ارائه راهکار است.
وی افزود: برخی عجولانه اعلام کردند که باید خلیج گرگان لایروبی شود تا دوباره پرآب شود اما کارگروه تصمیم گرفته است عجولانه اقدام نکند و موضوع و راهکارهای آن را بیشتر مورد بررسی قرار دهد.
فرشچی گفت: در حال حاضر سه جلسه عمومی این کارگروه تشکیل شده و مطالعات از لحاظ زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی در حال انجام است.

***
منطقه آزاد شدن جزایر در گرو شناسامه دار شدن آنها
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست درباره وضعیت جزایر ایرانی خلیج فارس توضیح داد: از مجموع جزایر خلیج فارس 55 جزیره متعلق به ایران است که برخی از آنها خالی سکنه است، برخی در اختیار وزارت دفاع است و برخی نیز به لحاظ محیط زیستی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند.
وی افزود: این جزایر مطالعه شدند و قرار شد با همکاری سازمان شیلات، مناطق آزاد و وزارت نیرو برای تمام آنها شناسامه صادر شود اما این نهادها در بودجه سازمانی خود انجام چنین کاری را لحاظ نکردند بنابراین اجرای این کار نیاز به بودجه برون سازمانی دارد.
فرشچی با بیان اینکه کاربری جزایر متفاوت است گفت: سازمان مناطق آزاد هم دنبال این است که این جزایر را جزو مناطق آزاد اعلام کند بنابراین کاری که سازمان محیط زیست می تواند انجام دهد این است که اجازه ندهیم این کار پیش از شناسامه دار شدن جزایر اتفاق بیفتد.

تاریخ خبر: یکشنبه 1395,05,31 ، منبع: خبرگزاری ایرنا

 

مطالب دیگر
:: ۹ هزار و ۸۸۶ نفر حادثه شغلی در سال ۹۷/ رتبه‌ اول حوادث کار به کارگران ساختمانی با ۳۷.۸ و صنعتی‌ها با ۳۴.۳ درصد رسید
:: افزایش ۹۵ درصدی ورودی به مخازن سدهای استان تهران
:: شصت و سومین همایش معاونین دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور
:: رهایی توله پلنگ از چنگال سگ‌های گله
:: هنوز نفس می‌کشد
:: زمستان چه دمنوش‌هایی بخوریم؟
:: تقویت سیستم ایمنی مبتلایانِ سرطان با مداخلات روانشناختی و معنویت درمانی
:: جزئیات حادثه آتش‌سوزی یک واحد آموزشی در زاهدان‌ ‌
:: آخرین اخبار از واژگونی اتوبوس دانشجویان علوم تحقیقات
:: همايش سالانه بازرسان كار استان تهران با رويكرد محيط كار ايمن و صيانت از نيروي كار برگزار شد
آمار کل بازدید کننده ها : 2177897
بازدید کننده های امروز : 101
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت محفوظ می باشد .
طراحی سایت