English  |  فارسی
امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
گردشگران درمکان های تعیین شده پارک ملی گلستان مستقر می شوند

به منظور پیشگیری ازبروزآتش سوزی های احتمالی؛

گردشگران درمکان های تعیین شده پارک ملی گلستان مستقر می شوند

مدیر دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به اهمیت حفاظت از پارک ملی گلستان از آتش سوزی، مکان های مشخصی برای استفاده گردشگران در آن تعیین شده است.

علی تیموری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: هر ساله با آغاز فصل تابستان و هجوم گردشگر به پارک ملی گلستان شاهد بروز آتش سوزی در این منطقه ارزرشمند هستیم که خسارات زیادی به همراه دارد.
وی اظهار کرد: با هدف جلوگیری از بروز آتش سوزی در این پارک، مکان هایی برای استراحت گردشگران تعیین شده است که بر این اساس گردشگران فقط می توانند در مکان های مشخص شده اتراق کنند و این کار نیز با حضور ماموران مستقر در پارک انجام می شود.
تیموری ادامه داد: همچنین برای مشخص شدن این مکان ها، تابلوهایی نصب شده و ستاد واکنش سریع نیز در منطقه مستقر است و به طور مداوم اقدام به پایش و گشت در محل می کند.
وی گفت: در استان های شمالی در مرداد و شهریورماه شاهد بروز آتش سوزی در جنگل ها هستیم در حالی که در استان های زاگرسی ماه های خرداد، تیر و اوایل مرداد آتش سوزی بروز می کند.
تیموری با تاکید بر برخورد جدی با متخلفانی که منجر به بروز آتش سوزی در جنگل ها و پارک های ملی می شوند افزود: طبق ماده 675 قانون مجازات اسلامی، افرادی که جنگل ها و مزارع را دچار حریق کنند، از دو تا پنج سال به زندان محکوم می شوند.
وی توضیح داد: همچنین بر اساس همان ماده 675 قانون مجازات اسلامی افرادی که شروع به آتش سوزی کنند و نیت آنان آتش افروزی باشد به 6 ماه تا 2 سال زندان محکوم خواهند شد، این قانون به تمام ادارات کل محیط زیست استان ها ابلاغ شده و قرار است در قالب نصب تابلو در نقاط مختلف اطلاع رسانی شود.
مدیر دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: قانون مجازات اسلامی در مناطق چهارگانه تحت پوشش سازمان حفاظت محیط زیست مانند پارک های ملی، مناطق حفاظت شده و اثر ملی راکه شامل 10 درصد از کل مساحت کشور است، شامل می شود.
وی گفت: بررسی ها نشان می دهد از مجموع 95 درصد از آتش سوزی ها که عامل انسانی در آن دخیل است، 20 تا 30 درصد آتش سوزی ها عمدی است.
تیموری ادامه داد: همچنین نصب سنسورهای هشدار دهنده آتش در مناطق حساس پارک های ملی و جنگلی از دیگر اقدامات صورت گرفته است که برای اولین بار این سنسورها در جنگل های استان ایلام به صورت پایلوت نصب شده که نتیجه رضایت بخشی داشته است؛ بر این اساس قرار است در چهار استان فارس، لرستان، گلستان و ایلام که بیشترین میزان آتش سوزی را دارند، نصب شود.
تیموری گفت: همچنین با همکاری و هماهنگی هوافضای سپاه، مدیریت بحران و وزارت دفاع در 14 استان بالگرد مستقر شده است تا در صورت بروز آتش سوزی بلافاصله در محل حاضر شود.
وی تاکید کرد: با انجام تمام این اقدامات اما به نظر می رسد بهترین روش پیشگیری از بروز آتش سوزی و خسارات پایش های مداوم و آگاهی مردم نسبت به ارزشمندی جنگل ها و مناطق طبیعی است.
***
پارک ملی گلستان
پارک ملی گلستان یا جنگل گلستان منطقه حفاظت شده ای در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی است. این منطقه قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در کشور و پناهگاهی کم نظیر برای حیات وحش است که ۱۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری، از جمله نیمی از گونه های پستانداران ایران را در حدود ۹۰۰ کیلومتر مربع مساحت خود جای داده است و به همین دلیل از سوی یونسکو به عنوان ذخیره گاه زیست کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
پارک ملی گلستان از بهترین زیستگاه های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز است.

تاریخ خبر: پنجشنبه 1395,04,31 ، منبع: خبرگزاری ایرنا

 

مطالب دیگر
:: ۹ هزار و ۸۸۶ نفر حادثه شغلی در سال ۹۷/ رتبه‌ اول حوادث کار به کارگران ساختمانی با ۳۷.۸ و صنعتی‌ها با ۳۴.۳ درصد رسید
:: افزایش ۹۵ درصدی ورودی به مخازن سدهای استان تهران
:: شصت و سومین همایش معاونین دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور
:: رهایی توله پلنگ از چنگال سگ‌های گله
:: هنوز نفس می‌کشد
:: زمستان چه دمنوش‌هایی بخوریم؟
:: تقویت سیستم ایمنی مبتلایانِ سرطان با مداخلات روانشناختی و معنویت درمانی
:: جزئیات حادثه آتش‌سوزی یک واحد آموزشی در زاهدان‌ ‌
:: آخرین اخبار از واژگونی اتوبوس دانشجویان علوم تحقیقات
:: همايش سالانه بازرسان كار استان تهران با رويكرد محيط كار ايمن و صيانت از نيروي كار برگزار شد
آمار کل بازدید کننده ها : 2191639
بازدید کننده های امروز : 571
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت محفوظ می باشد .
طراحی سایت